, , , , ,

Na co nesmíme nikdy zapomenout při sportování?

Ano správně, na strečink.

Strečink nám ovlivňuje flexibilitu našeho těla. Flexibilita neboli kloubní pohyblivost je schopnost těla provádět pohyb bez potíží v optimálním rozsahu a pomáhá předejít poškození kloubů, vazů a svalů. Z velké části ji lze zlepšovat právě strečinkem.

Jaký je vliv flexibility na naše zdraví?

  • Zlepšuje fyzickou zdatnost a výkonnost. Flexibilní kloub vyžaduje méně energie k vykonávání určitého pohybu.
  • Snižuje riziko zranění.Zvětšením kloubní pohyblivosti se zmenší napětí v tělesných tkáních. Při fyzické činnosti nehrozí nebezpečí, že při pohybu s velkým rozsahem dojde ke zranění.
  • Zlepšuje svalovou rovnováhu a držení těla. Flexibilita pomáhá zlepšit stavbu měkkých tkání, která může být špatná vlivem gravitace a nezdravých pohybových návyků. Zmenšuje se tím úsilí potřebné k dosažení a udržení správného držení těla.
  • Snižuje riziko bolesti v zádech.
  • Redukuje únavu. Obecně platí, že strečink podporuje svalovou relaxaci. Svaly ve stavu kontrakce nebo napětí potřebují k činnosti více energie. Svalová relaxace podporuje přísun živin přímo ke svalům, zmenšuje nahromadění toxických látek ve svalu a zkracuje dobu únavy svalu.
  • Zlepšuje požitek z pohybu. Cvičení na rozvoj kloubní pohyblivosti přínáší uspokojení během cvičení.

Jaké faktory ovlivňují naši flexibilitu?

Věk a nečinnost. Největší rozvoj flexibility je mezi sedmým a dvacátým rokem. Flexibilitu lze ovlivňovat v každém věku, ale rychlost rozvoje flexibility je v každém věku a u každého člověka jiná.

Pohlaví. Ženy mívají obecně větší kloubní pohyblivost než muži. Rozsah pohybu je dán strukturou kostí a kloubů. Nejdůležitějším důvodem pro zvětšenou flexibilitu žen jsou širší pánev a hlubší pánevní dutina.

Posilování. Nesprávně prováděný posilovací program může mít vliv na zmenšení kloubní pohyblivosti. Většinou je zhoršení flexibility způsobeno posilováním v neúplném rozsahu pohybu a nesprávným nebo dokonce úplně vynechaným střečinkovým cvičením.

Tuk. Příliš velké množství tuku může omezit úplný rozsahu pohybu. Např. člověk který má nadměrné množství tuku v oblasti břicha může mít problémy s předklonem trupu.

Svaly a šlachy. Svaly a šlachy spolu s jejich okolím jsou nejčastěji odpovědny za omezení rozsahu pohybu v kloubu. Strečinkem lze zvětšit elasticitu a délku svalů a tím zvětšit pohyblivost v určitém kloubu.

Pokud sportujete venku, určitě se protáhněte a využijte k tomu lavičku, strom a nebo třeba klepadlo tak jako já.
Na závěr si dovolím tvrdit, že není dobrého sportovce bez pravidelného strečinku a posilování CORE. Jen díky tomu zvládnete sportovat až do konce života a nebudete nuceni nikdy přestat. S láskou Simi






Outfit č. 1
Mikina: H&M
Tričko: Decathlon
Legíny: GymRat.cz
Tenisky: A-mania.cz






Outfit č. 2
Mikina: ZOOT
Tričko: Primark
Legíny: GymRat.cz
Tenisky: A-mania.cz